fredag 13 april 2012

En löptur och ett recept

Jag har fått en hel del gjort idag och det känns bra. Kom precis in från en 18.5min lugn löptur med ett par snabba intervaller. Kändes riktigt skönt i det här vädret, 7 grader och svaga vindar. Det var första gången jag fick till ett riktigt bra löpsteg i nerförsbackarna i mina vibram five fingers också. Man får ett helt nytt löpsteg i dem skorna och det har tagit ett par turer innan jag lärt mig det nya ordentligt. Svårast har varit att springa nerför då man är van att bara klampa nerför i sina heldämpade megapjäxor, vilket inte riktigt går i så här tunna skor. Men som sagt, den här turen kändes det verkligen som jag fick till det naturliga löpsteget jag eftersträvar. Jag är lite tung i benen efter de senaste dagarnas träning, men det kändes skönt att komma ut en stund ändå.
Jag lovade igår att skriva mitt recept på en sportdryck, så här kommer den. Jag drack det här under Viking Cup för ett par veckor sen, istället för min sedvanliga Powerking eller Redbull. Det fungerade precis lika bra, om inte bättre, men det kan ju vara psykiskt också. För att göra den här drycken behöver du:
1 l Vatten
1 tsk Salt
2 koffeintabletter, om man vill
en skvätt citronjuice
En stor matsked Honung
  1. Koka upp vattnet tillsammans saltet, och om man vill kan man blanda i koffeintabletterna också, de finns att köpa på Apoteket. Blanda tills du ser att allt har löst sig. Som den koffeinjunkie jag är behöver jag min koffein, men kaffe kanske inte är det bästa för magen precis innan ett stenhårt träningspass eller när man ska upp i ringen.
  2. Medan du väntar på att vattnet ska kallna, häller du i så mycket citronjuice du vill ha, det är svårt att säga något exakt mått, men ungefär 1 msk är nog lagom.
  3. Låt vattnet kallna till åtminstone 60 grader ungefär. Kan man vänta tills det kallnat till 40 grader så smakar drycken mer av honungen. Om man tappar upp ett kallt vattenbad i diskhon att ställa kastrullen i så kallnar det snabbare.
  4. Blanda ner honungen och fortsätt att blanda tills all honung har löst sig i vattnet. Om man har i honungen innan vattnet hunnit kallna till 60 grader förstörs de nyttiga enzymer som finns i honungen. Och vid temperaturer över 40 grader förstörs en del naturliga smakämnen som finns i honungen.
  5. När all honung har löst sig är det bara att tappa upp det i två halvlitersflaskor så finns det till två hårda träningspass eller två hårda tävlingsdagar.
Och så enkelt är det! Anledningen att jag använder honung istället för druvsocker som finns i många kommersiella sportdrycker är att honung är helt naturligt och innehåller många vitaminer och mineraler, för att komplettera saltet. Man behöver egentligen så mycket salt som en tesked, det är individuellt, beroende på hur mycket salt man brukar ha i sin mat i vardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar