onsdag 25 april 2012

Djupare om fastan

Nu har det gått 24 timmar och jag har fått i mig ett mål mat. Det var en riktig skön fasta, blev nog inte särskilt hungrig någon gång under tiden, å andra sidan tränade jag inte under den här fastan heller. Jag svängde förbi en Max-restaurang innan jobbet, varpå många antagligen reagerar med ”det är ju inte LCHF!”, men liksom så mycket annat här i livet; det blir vad man gör det till. Max är faktiskt utmärkt om man vill hålla nere kolhydraterna. Man kan be att få vilken hamburgare som helst i salladsblad istället för bröd, vilket jag personligen tycker är godare. Som tillbehör kan man ta en grönsallad, och tycker man att salladen inte smakar någonting så innehåller inte dipsåserna särskilt mycket kolhydrater. minst är bearnaise-såsen och Green & Garlic med 0.5g respektive 3g kolhydrater per 100g samtidigt som de har högst fettinnehåll – 77g respektive 69g per 100g. Till maten finns det alltid mineralvatten att välja till, eftersom jag inte är så strikt så väljer jag mjölk, tyvärr har de bara lättmjölk, men det är ju gott ändå. Nu vet jag inte om man kan få något liknande på McDonald’s eller Burger King. Jag tänker heller inte göra det till mitt uppdrag att ta reda på det, då jag tycker att de har riktig sunkig mat på McDonald’s och så existerar inte Burger King i den här delen av landet kan man ibland tro. 
Har stulit bilden från Max hemsida, där ni även kan hitta näringsvärdena.
Bönsalladen innehåller 18g kolhydrater per portion medan grönsalladen bara har 2,2g

Men jag tänkte passa på att skriva ett lite längre inlägg om just fastan idag, då jag ofta får frågor om just det. ”Varför gör du det?”, ”Blir du inte vrålhungrig?” och ”Bryter inte det ner kroppen?”. För det första kan det vara värt att säga att det jag skriver här riktas självklart bara till vuxna människor som vuxit färdigt.
Varför fastar jag då? Jag tycker att det är en skön ”nollställare” av hormonnivåerna i kroppen. Äter man inget, får man inget insulinpåslag, vilket i sin tur gör att HGH (Human Growth Hormone) kan frigöras och användas effektivare av kroppen. Alltså motverkas HGH av insulin. Kroppen ökar fettförbränningen och hinner samtidigt bearbeta olika ämnen i kroppen, som kanske inte hör hemma där, som till exempel alla E-ämnen man kanske oveterligen stoppar i sig. Jag känner mig fräsch och pigg i kroppen efter en fasta helt enkelt. Rent praktiskt också så får man samtidigt massor av tid att göra annat skoj på, till exempel träna, när man slipper tänka på mat. Och man sparar även in matpengarna för den dagen.
Jag blir aldrig särskilt hungrig under tiden jag fastar, undantagsvis precis efter en löptur eller timmen innan jag vet att jag får äta igen. Då kan det suga till lite i magen, men det går snart över. Detta är för att min kropp går på fettdrift, vilket betyder att mitt blodsocker är under kontroll och jag blir därmed inte sugen heller. Därför tror jag inte att fasta är en så skön och uppfriskande upplevelse för en socker-junkie som bränner upp sitt socker i kroppen snabbt, sedan kan inte levern jobba så fort med att skapa nytt glukos  av fettceller, eftersom den inte är tränad för det.
Vad gäller hälsan och huruvida det bryter ner kroppen eller inte kan jag kontra med att människan aldrig hade ett så stabilt flöde med mat för att kunna äta var fjärde timme i sin naturliga miljö. Stenåldersmänniskan hade inget kylskåp eller skafferi där han kunde gå och ta sig en smörgås så fort han blev sugen. De jagade, vissa dagar hade de tur och fick tag på något, andra dagar inte. Människan är skapt för att klara korta perioder utan mat, annars hade vi aldrig överlevt som art. Samtidigt tär det onödigt mycket på kroppen att konstant svänga i blodsockret och pumpa ut onaturligt mycket insulin i blodet. Alla organ och blodkärl får jobba konstant eftersom vår matsmältningsapparat aldrig får vila, förutom när vi sover. Äter man vanligtvis hälsosamt och kroppen är inställd på fettdrift kommer inte muskelnedbrytningen öka förrän efter cirka 28 timmar enligt nya studier. Å andra sidan byggs dessa muskler upp igen under en god natts sömn efter ett mål proteinrik mat, på precis samma sätt som träning.
Det finns lite olika sätt för att lägga upp den här fastan under dagen beroende på hur man jobbar. Man kan även variera i hur lång fastan ska vara mellan 16 timmar ända upp till 36 timmar om man känner för det. Jobbar man dagtid är ett bra upplägg att äta en näringsrik måltid med kanske lite extra fett till, i form av avokado eller någon sås, på kvällen runt fem – sex tiden. Sedan sover man gott och vill man bara fasta 18 timmar äter man vid lunch dagen efter. Vill man fortsätta ett par timmar till, så gör det. För att förbättra effekten ska man försöka klämma in något träningspass i fastan. Kanske ut och springa en kort tur på morgonen/förmiddagen och sedan ett kort men hårt styrkepass precis innan man får äta igen. Tänkt på att ta det lugnt när du väl får äta igen, det är lätt att man annars äter för mycket och för snabbt. Ät gärna en liten mängd kolhydrater om du har tränat eller ska träna senare det dygnet, i form av någon rotfrukt eller annan naturlig källa på kolhydrater. Försök att ha ett lågt insulin när du går till och lägger dig, så att det inte motverkar den boost av HGH, ditt naturliga tillväxthormon, som du får under natten.
Är du mer nyfiken eller skeptisk så leta gärna reda på egen information. Läs så mycket du kan och bilda en egen uppfattning och ett upplägg som fungerar för dig. Det är bara att googla intermittent fasta så kommer det massor av information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar