onsdag 11 april 2012

Efter 24h fasta

24 timmar har passerat och jag fått i mig mitt första mål mat, min bättre hälft har gjort en otroligt god lasagne med hyvlad squash istället för pasta-plattor och till det en vitlöksbaguette a'la lchf. Recept på det går att hitta på lchf-recept i länklistan här bredvid, längre ner kommer jag istället ge er ett recept på världens godaste hamburgare som hon gjorde åt mig igår istället.
Men hur gick fastan nu då, och hur har det känts? Jag kan ju börja berätta från förra måltiden jag åt fram till den här: jag startade fastan kl. 21.00 med två stora hamburgare med ost på, till det blev det en sallad på hyvlad vitkål (lättare än att hacka, och det blir "finare") och bitar av avokado. Hon hade även gjort en god hamburgedressing, det blev den godaste hamburgerätt jag ätit och väldigt mycket bra fett i, som gjorde att jag kände mig faktiskt helt mätt ända fram till två-tiden på eftermiddagen.
Dagen började runt tio-tiden med en kopp kaffe innan jag begav mig ut och sprang 2.9km i halvsnabb fart, det tog då 13m57s. Jag sprang i mina vibram five fingers för att träna upp musklerna i fötterna. Och för er som inte vet; Vibram five fingers är "barfota-skor" som gör att det känns som att springa barfota, fast man är skyddad från glas och andra hemskheter som hittas på trottoarerna. Status: fortfarande inte hungrig och rapp i benen.
Framåt två-tre tiden drog tjejen igång med sin lasagne och det doftade gott, klart att man blir lite hungrig då. Jag satt och läste medan hon åt innan vår träning vi skulle till klockan sju. Det föll sig så bra att jag fick hålla en sparringträning här i Trollhättans tae kwon-do klubb, där jag brukar gästspela var fjärde vecka ungefär, vilket jag avslutade med att de som skulle tävla, inklusive jag, fick köra ett par hårda två-minuters ronder med bara kontringar som avslutning. status: hungern har gått över lite tillfälligt, fortfarande rapp i både huvudet och kroppen. På vägen hem från träningen blev jag genast hungrig då kroppen visste att den skulle få mat när jag kom hem. Jag känner nu att jag gjorde det stora misstaget att äta lite för fort, då det tar ett par minuter innan matsmältningsapparaten kommer upp i normal hastighet. Allra helst ska man börja fastan med en normalstor portion och avsluta den med en normalstor som man tar sig tid att äta för att kroppen ska hinna starta igång alla system som kunnat vila under fastan. Men annars, förutom det jag skrev tidigare om tillväxthormonet och andra hälsofördelar så känner man sig stark för att man har precis klarat ett helt dygn utan mat, och man dog inte!
Här följer det efterlängtade recept på hamburgare:
Hamburgarna:
500g färs (vi använde ekologiskt nötkött)
2dl Créme Fraiche
1 fint hackad gullök
2,5msk fiberhusk
1dl Fibrex + 1dl vatten
2 ägg
50g smält smör
Och kryddat med: Salt, peppar, spiskummin, vitlök, chili och BBQ-krydda.

Dressingen:
2dl Créme Fraiche
1dl Majonnäs
1 fint hackad (liten) gullök
2msk Sambal oelek
0.5msk tomatpuré (för att slippa förrädiskt god ketchup)
och kryddat med samma som hamburgarna, för att slippa en konstig mix av alla möjliga smaker som kan bli om man experimenterar för mycket.

Salladen:
2 grovt hackade avokados (utan skal såklart)
Vitkål, så mycket man känner att man vill ha
kryddat med lite salt, peppar och BBQ-krydda.
Ni bestämmer själv hur stora hamburgare ni vill ha, 500g till två personer var ca 100g för mycket vilket resultera i att jag kan äta hamburgare en annan dag också. Dressingen kan man variera lite hur man vill, men en enkel bas att börja med: Créme Fraiche, majonnäs, sambal oelek, vitkök. Bara det ger en god kall sås, sen om det är en rätt man gärna vill ha ketchup eller senap till kan man blanda i lite tomatpuré eller fransk senap. Till fisk brukar det passa med lite citron och dill bara.

3 kommentarer:

  1. Låter jätte gott! hoppas det går bra för dig (:

    SvaraRadera
  2. Bra blogg du har kompis.
    Jag har en fråga, vilken BBQ-krydda kör du med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :D
      Jag kör med Santa Marias "BBQ & Grill Mesquite" som finns bland deras "exklusiva" kryddor som kommer i genomskinliga kryddkvarnar :P finns i de flesta affärer ^^

      Radera