onsdag 20 juni 2012

Dagens träning och ny forskning!


Ni kanske har märkt att det har hänt en del med layouten här på bloggen. Jag bestämde mig för att publicera två av sidorna jag har skrivit hittills samt gjorde jag om introduktions-inlägget till en sida. Fler sidor kommer, det är bara jag som har varit lat. Har ni några bra synpunkter så kommentera gärna.
Idag var jag liksom igår ute och sprang. Idag blev det totalt 5.5km, fast då körde jag intervaller 2.5km av dem. Tae Kwon-Do intervaller: Sprint, ca 70 – 80 % av max fart i två minuter vila sedan i en minut medan du fortfarande promenerar eller småjoggar. Det bästa vore ju om man orkade 100 % i två minuter, men det är rätt kämpigt. Intervaller stör inte styrketräningen lika mycket som ”vanlig” löpning gör, samt så kan man vänja kroppen vid den tid en rond är. Därför tycker jag att det är bättre med intervaller än vanlig löpning, i alla fall inför tävlingar. Sen tycker jag om att bara komma ut och springa ibland för att det är skönt helt enkelt (har ofta med vädret att göra). I övrigt så har jag missat mina hundra armhävningar ungefär varannan dag, men numera klarar jag 80 armhävningar i en serie nästan varje gång i alla fall. Det blir tungt, men jag ska klara hundra till slut!
Jag har precis avslutat en 24 timmars fasta, och jag kan bara konstatera att de blir lättare och lättare för varje gång att ta sig igenom. Känns härligt! Jag och flickvännen var även nere på systembolaget idag och laddade inför helgen. Till mig blev det en låda vin (som självklart inte kommer ta slut i helgen) och två belgiska öl. Ska man dricka ska det drickas gott, jag tycker inte att jag behöver oroa mig för kolhydratmängden i ölen. Det var ju ändå ett bra tag sen sist, det är inget fel i att unna sig lite helg-lyx ibland.
Igår kom ett pressmeddelande om att livsmedelsverkets näringsråd ger längre liv, men folket var dåliga på att följa dem… Länk till expressen. Länk till Lunds Universitet. Jag antar att livsmedelsverket känner sig så pressade just nu att de väljer att skylla på folket istället. Det enda forskningen visar på (detta är en observationsstudie och bevisar därmed ingenting!) att riktig mat är nyttigare än godis typ. Ska man säga grattis? Jag har inte läst rapporten själv men både Kostdoktorn och Dr. Dahlqvist har gjort det och hunnit såga den redan, är ni intresserade så läs gärna.

ps. Angående intervallerna så fick jag en synpunkt på att jag använde mig av max fart istället för maxpuls. Anledningen till det är att jag aldrig använt pulsklocka i större utsträckning. Så känns det lättare med pulsklocka, använd det isåfall. När jag kör såna intervaller brukar jag helt enkelt försöka springa så fort jag kan, så länge jag kan. ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar