söndag 10 juni 2012

En veckas lättja senare


Den här veckan har jag varit lat, har varken skrivit eller knappt tränat. Har i princip bara varit assistent på barnens graderingar i veckan, och nästa vecka är det de stora barnens tur då jag också ska hjälpa till. Hittills har alla vart jätteduktiga och klarat sig, och jag har inga tvivel inför nästa vecka heller!
Igår hämtade jag hem min flickvän och vår kisse från Trollhättan, och de ska nu bo hos mig i sommar! Det blir andra sommaren hon kommer och bor hos mig, och jag tror det kommer bli jättemysigt, badrummet ser genast lite mysigare ut efter invasionen iallafall.
Jag har irriterat mig ett tag på margarinreklamerna på tv, speciellt Becels kolesterolsänkande sort. För det första finns inga bra utförda forskningar att lågt kolesterol skulle minska hjärtsjukdomar.
 Alla som intresserat sig något i ämnet vet att kolesterol är en livsnödvändig byggsten i våra kroppar, och äter vi ingen kolesterol bildar vår kropp egen, och vice versa – äter vi mer kolesterol bildar vår kropp mindre. Alltså spelar det inte så stor roll hur mycket kolesterol vi får i oss så länge vi inte ligger på några extrema nivåer. På Becel's hemsida står det ungefär samma sak, men att vi måste akta oss för de mättade- och transfetterna. Vilket är den dummaste ihopslagningen i kostlärans historia tror jag. Mättade fetter finns naturligt i de flesta livsmedlen, speciellt i kött och ägg. Vad skiljer vårt kött från djurens? Det krävs inget skarpt sinne för att komma på att vi också består av massor av mättade fetter, så varför skulle det vara farligt för oss när det är en viktig byggsten i våra kroppar.
Transfetter å andra sidan är till störst del härdade och delvis härdade fleromättade fetter, vilket blir till onaturligt mättat fett. Detta görs för att höja smältpunkten i fleromättade fetter så att inte margarin ska vara flytande som rapsolja, utan mer smörliknande. Detta finner man mest i billigt godis, friterad mat samt hel- och halvfabrikat. Detta beror på att dessa syntetiska fetterna är billigare än naturligt fett.
På Becels hemsida letade jag fram ingredienslistan för ”Becel Pro.activ lätt mattfett 35%” Ingredienser: Vegetabiliska oljor, vatten, växtsterolestrar (12,5%*), vegetabiliskt fett, modifierad stärkelse, salt (0,6%), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror, solroslecitin), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin. *motsvarar 7,5% växtsteroler. Och detta skulle vara bättre än vanligt smör? Den består till 54,4% av vatten (i vikt). Detta gör det här livsmedlet väldigt billigt att tillverka och är därför mer fördelaktigt för tillverkarna att sälja. Då är det kanske inte svårt att förstå varför de envisas med att försöka övertyga oss konsumenter om hur nyttigt det är. Varför skulle människan helt plötsligt behöva äta onaturligt mycket växtsteroler som kosttillskott för att sänka våra kolesterolvärden?
Jag kan ju jämföra med Bregott Ekologisk Matfettsblandning 75% från arla. Ingredienser: Pastöriserad grädde, rapsolja, mjölksyrakultur, salt, 1,2%, vitamin A och D. Detta blir dyrare att tillverka och ger därför inte lika stor förtjänst till tillverkarna. Men det är naturligt och mycket godare om jag får säga det själv. Varför skulle inte det naturligare valet vara minst lika bra som den kemiska cocktailen som vi kallar margarin?
Jag avslutar med fyra små ord som kan tillämpas på alla livsmedel: Naturen är inte korkad!

ps. hittade ett blogginlägg där de tipsar om en bok om just kolesterol, jag har inte läst den själv, men det verkar intressant. inlägget hittas här! ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar