tisdag 19 juni 2012

Dagens eskapader och levergryta


Dessa har jag och springer i.
Idag blev vi härligt påminda om att det faktiskt är sommar, lite blåsigt kanske men annars riktigt skönt! Började dagen med en lugn löptur på 5.4km som tog 24m18s vilket ger 4m30s per kilometer. Sprang på asfalt, så det känns ändå i vaderna att det vankas träningsvärk. Annars kändes det väll sådär, det har blivit en del fuskandes med både träning och sött den senaste veckan, man måste ju värma upp inför midsommar! Efter en dusch och en champinjonomelett blev det en dryg timmes barfotapromenad (alltså barfota, inga barfotaskor). Jag ville passa på att vara ute i den lilla sol vi får. Det dåliga vädret drar ner motivationen kan man väll säga.
Jag har använt lite av min hem-odlade basilika och persilja till en leverstuvning som gjordes i söndags. Gjordes på ungnötslever från Lugnås Charken. Lever är ett väldigt bra livsmedel om man tycker om det. Det är billigt, nyttigt och gott. Det finns, enligt mig, inte särskilt mycket god inälvsmat så jag får äta den jag tycker är god. Har man svårt för lever så kan jag rekommendera kycklinglever som är lite mildare i smaken. Detta för att så lite av djuret ska förspillas och jag vill inbilla mig att det får i alla fall en pytteliten positiv effekt för en hållbar miljö. För att göra den här stuvningen behöver du:
Ca 500g ungnötslever (det går ju självklart bra med vilken lever som helst)
ett gäng champinjoner
en burk kokosmjölk
2 lökar
ett par vitlöksklyftor
2 paprikor
3 stora skedar créme fraiche
Pofiber
kryddor
Det första jag gjorde var att dela levern i små bitar för att sedan vända det på en tallrik med pofiber och lite kryddor. Därefter brynte jag levern och la den sedan åt sidan så länge. Därefter brynte jag de skivade champinjonerna, tillsammans med löken och vitlöken. Sedan kasta jag tillbaka levern i stekpannan och hällde på med kokosmjölk och créme fraichen. Sedan lade jag i paprikan och kryddade lite med salt och peppar. Lade mina örter i en mortel tillsammans med lite salt och peppar, mosade ihop det och hällde det i grytan. Nu är det bara att vänta en stund medan det kokar ihop. Till detta har jag ätit blomkålsris. Har inga bilder på det, och det enda jag skulle kunna göra är att fota i matlådan, men i den ser nog ingenting aptitligt ut så jag struntar i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar