lördag 5 januari 2013

Mitt recept på kycklinggryta!

Jag fick allt lite träningsvärk av löpturen igår! Det är gött med barfotaskor helt enkelt. Idag blev det inte mer än en promenad i solskenet och lite övningar med gummibandet för axeln. Det blev en 24 timmars fasta idag, som har gått hur bra som helst och avslutades med en god cheeseburgare med strimlat stekfläsk och coleslaw.
Just nu sitter jag och mumsar på lite kvällsmat så att jag orkar med ett pass på gymmet imorgon. Jag fick en månads prova på-träning på ett av gymmen här i stan av min mor, så det är lika bra att utnyttja det. Planen just nu är att komma upp i bra tid, dricka en sån där bullet-kaffe som jag kritiserat i något tidigare inlägg och sedan knalla bort och springa en halvmil och sedan får jag testa mig fram och se hur mycket axeln klarar. Anledningen till att jag tänker dricka sån kaffe imorgon är att en sådan till frukost följt av ett tungt gympass lär vara en motorväg mot ketos.
Jag tänkte att jag kan iallafall lägga upp det lovade receptet på min kycklinggryta som är en modifikation av ett recept jag lärt mig av min far. Det här receptet är för två portioner:

En stor kycklingfilé skuren i bitar
Ca 2 tsk röd currypasta
En hackad lök
Ett par vitlöksklyftor
En burk kokosmjölk (400ml)
Ett par STOORA matskedar jordnötssmör
En stor näve broccoli
En spetspaprika hackad i bitar
Börja med att steka upp kycklingbitarna tillsammans med ett par tsk av currypastan. När kycklingen har fått lite färg kan du slänga i löken och pressa i vitlöksklyftorna och sedan låta kycklingen bli helt genomstekt. Häll därefter i kokosmjölken (Kung Markatta har en bra kokosmjölk som inte innehåller massa skit) rör så att det inte längre är några klumpar i kokosmjölken om det är det. Sedan är det bara att sleva i jordnötssmör efter smak, jag hade i två väldigt stora matskedar och det blev riktigt gott, om man gillar jordnötssmör. Paprikan och broccolin brukar jag slänga i grytan i slutet eftersom av två anledningar. Första är att C-vitaminen förstörs om den värms för mycket, och den andra är att det är lite godare med tuggmotstånd i grönsakerna! Detta åt jag med blomkålsris, och resultatet var mums!
Nej! Nu får det bli sängen så jag orkar upp imorgon!

1 kommentar:

  1. Hoppas du kom upp & kom iväg till gymmet i tid (?), innan rusningstiden där . Är ju Januari nu och många som börjat träna precis efter Jul & det kan kännas trångt. De flesta av dessa brukar droppa av efter ett par tre veckor igen :) , och då blir det lugnare igen... Bra att du pysslar om dig.

    SvaraRadera