tisdag 30 oktober 2012

Lite om min vikt

Idag (eller igår blir det för er som inte jobbar natt) har det tränats i klubben. Kändes riktigt bra med sparkarna, känner mig snabb. Morgondagen (tisdag) tänker jag spendera med att byta till vinterdäck, och beroende på hur snabbt det går och hur pigg jag är så kanske jag åker till Skövde och tränar. Jag brukar gå upp 15.00 när jag jobbar natt, och träningen börjar 19.00 så jag borde ju hinna. Men det får ju också bero lite på hur pigg jag känner mig också.
Dagens vikt när jag hade vaknat var 77.3kg, vilket var helt okej efter helgens eskapader. Blev en hel del festande om man säger så, men fortfarande inget fuskande, mer än ett par öl. Nu blir det riktigt strikt med kosten i veckan, jag har invägning på fredagkväll inför SM och ska då väga under 78kg. Sen om jag ligger något kilo under det kommer bara hjälpa mig i grenen special teknik, som går ut på att hoppa högt och utföra olika sparkar. I sparringen är jag inte orolig för att väga för lite heller, det minsta jag har vägt det senaste är 75.4kg (inlägget från 25 september) och fortfarande varit stabil. Inte för att jag kommer gå ner så mycket på en vecka… den gången tog det cirka 2 veckor på riktigt strikt LCHF. Jag drack inte mjölk eller åt mina älskade mandlar som jag brukar ha som snacks annars.
Ett sätt som jag har upptäckt att min kropp reagerar som bäst på om jag snabbt vill gå ner i vikt är att äta mycket ägg, och såklart fett. Jag gör mycket omeletter som jag blandar i smält kokosfett i. Jag försöker tänka på hur mycket kolhydrater jag faktiskt äter, och väljer till exempel mina grönsaker efter det. Jag försöker även helt undvika saker som smakar sött, även de sötsaker med lågt innehåll av kolhydrater undviks. Så är inte roligt att leva några längre perioder i livet. Det är kul att experimentera lite tycker jag, och det är på så sätt jag har lärt känna min kropp såpass bra som jag gör idag. En riktigt god nyhet är ju kostdoktorns senaste inlägg dock (länk)! Han har gjorde en undersökning på kaffets påverkan på blodsockret och ketonerna (och därmed viktnedgången) och kom fram till att det inte hade någon påverkan. Skönt det! Annars hade jag kanske vart en ond och bitter människa den här veckan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar