torsdag 1 november 2012

Goda nyheter och en efterlysning


Här har vi stjärnorna från Mariestad TKD!
Magnus, Jimmie (jag), Jonas
Nikita och Roshni.
fotot har jag stulit av Magnus fru Pernilla :)

I tisdags blev det ingen träning i Skövde, det blev istället en god middag hos min mor som bjöd på stuvad aubergine och stekt fläsk. Riktigt gott må jag säga! Vinterdäcken är i alla fall på och jag är nu redo för Kung Bore. Igår (onsdag) fick jag hålla i barnpassen som jag tycker att jag lyckades improvisera ihop rätt bra, och barnen blev till och med svettiga (vart lite kort varsel). Efteråt tränade vi lag-tul inför SM som går i helgen, och jag måste säga att det börjar sitta riktigt bra trots att vi inte har hunnit köra så mycket. För er som inte vet vad lag-tul är, så är det alltså tul (mönster) fast man är fem stycken i ett lag som ska göra det synkroniserat. Man brukar även lägga in ett par fördröjningar för att förhöja showen ytterligare. Jag körde även lite själv efteråt eftersom jag kände mig bra pigg idag. Cirka 10 minuter med hopprep, i varierande tempo. Försökte hålla ett ganska högt tempo och lade även in ett gäng ”dubbel-varv” eller vad man ska kalla dem, man snurrar hopprepet två varv under ett hopp helt enkelt. Ett bra sätt att bli varm på i en kall skolgympahall. Efteråt körde jag genom alla mina tul som satt bra. Blev lite stel i axlarna när jag närmade mig slutet, men det hade blivit rätt många tul under kvällen så det var inget konstigt.

I tisdags när jag vakna vägde jag 77.0kg och igår vägde jag 69.9kg. Min vikt idag får jag reda på 15.00 när jag har gått upp, jag jobbar ju som sagt natt den här veckan.
En, för mig, riktigt rolig nyhet är att jag fått lägenhet i Skövde! Får lägenheten den första februari, och efter det kommer jag slippa pendla de totalt åtta milen 5-7 dagar i veckan. Istället kanske det bara blir 2-3 gånger för att träna i hemmaklubben som jag trivs så bra i! Ska bli kul att bo i ”storstan” ;)
Har surfat runt lite och hittade en riktigt bra och sammanfattad text om kolesterol och hur lätt det är att fiffla med statistik. Här hittar ni den! På den bloggen har han även länkat till originaltexten som är på engelska. Han tar bland annat upp ett riktigt bra räkneexempel som visar just hur lätt det här att vrida på siffror till sin fördel – läsvärt med andra ord.
En annan sak som jag har försökt att hitta information om är just att jobba skift kombinerat med kost, i synnerhet natt. Men det mesta jag har hittat motsäger sig självt gång på gång, till exempel att man ska äta mycket protein och lite snabba kolhydrater eftersom muskler och vävnader inte tar upp blodsocker lika bra under natten som under dagen så snabba kolhydrater var dåliga… men frukt var tydligen bra mat när man jobbar natt. Går inte ihop i mitt huvud. Min nattamat på jobbet brukar antingen bli en burk makrill eller ett par kokta ägg med majonnäs. Under natten går ju förbränningen ner för att ge energi åt uppbyggnad av kroppen, så det är ju dumt att äta för mycket då, har jag fått erfara. Jag brukar inte bli så sugen på mat under natten i alla fall. Någon som vet saker och ting om just skift-arbete och kost, eller kan peka mig åt rätt håll i alla fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar