lördag 28 juli 2012

Morgongymnastik

Vilken härlig början på dagen! Jag gick upp och satt och drack kaffe medan Carro åt sin frukost. Klockan elva skulle hon iväg till färgaffären och kika lite med sin far och hans respektive. Under tiden passade jag på att träna lite. Min semester började igår, så finns det något bättre sätt att spendera den på? ;)
Utanför mitt hus finns en halvdan fotbollsplan, men fullt duglig att träna intervaller på! Jag körde två varianter. Den första: man springer helt enkelt runt planen, lugn jogg längs kortsidorna, full spurt på långsidorna. Detta gjordes tre gånger, två minuter per rond. Den andra varianten skiljer sig inte särskilt mycket från den första. Enda skillnaden är att man springer diagonalt över planen istället för att följa långsidorna. Detta gjordes i två ronder, två minuter per rond.
Efteråt begav jag mig in för att störa grannarna lite grann också. Det blev ett improviserat program för att träna upp styrkan i hela kroppen. Det såg ut så här:
5 Bicepscurls med 16kg hantlar, per arm
30 ”Benlyft” (omvända crunches) varav 10 åt var sida och 10 rakt fram
10 Repetioner av rodd med 16kg hantlar, per arm
(ena knät på en bänk eller liknande, hanteln i motsatt hand med utsträckt arm nedåt. Dra upp hanteln rakt upp så armbågen kommer så högt upp som möjligt)
30 Utfall med 16kg hantlar
20 Omvända rygglyft
(ligger på mage på ett bord och låter benen hänga ned mot golvet, sträck sedan benen bakåt och uppåt)

Sparkar lite på Bob, blev en hög spark på poserandets skull :)

Detta gjordes två gånger. Som någon kanske redan listat ut har jag bara vikter upp till 16kg här hemma, men de räcker oftast till. Sedan avslutade jag med plankan 1,5 minuter på var sida (höger, vänster och ”på mage”), 100 armhävningar och till sist något som jag har valt att kalla för stegen. Stegen kan man göra med vilka övningar som helst. Man börjar med att göra en repetition av övningar, tar några andetag, sedan gör man två repetitioner, sedan tre och så vidare. Jag körde rundsparkar (dollyo chagis för de invigda) i bälteshöjd och räknade upp till tio på bägge benen. Det smällde högt i Bob, undrar lite vad grannarna trodde att jag gjorde!
Det hade väll varit lite roligare att kunna lägga upp bilder på hur övningarna såg ut men jag har för tillfället inga, och det känns lite svinigt att stjäla andras bilder i för stor omfattning. Iallafall avrundade jag träningspasset med en riktig krigar frukost: Omelett och stekfläsk, med ett stort glas ”gammaldags” mjölk från Åsens Lantmjölk! Nu är jag redo för allt idag, vilket kan vara bra, för ett åskväder håller på att bryta ut här.
För övrigt så håller jag även min vikt riktigt bra för tillfället. Inte för att jag behöver ha koll på den nu, men det är skönt med kontroll. 77.5kg och 8.8% fett. Fettprocenten mäts på min impedansvåg, så den är inte helt exakt, men fettprocenten brukar oftast ligga där omkring på mig.
ps. Bara för att klargöra gjordes detta innan frukost, helt utan problem. Vilket för mig bevisar att iallafall jag inte behöver ”ladda upp” med någonting innan ett träningspass, trots att detta kanske inte var det hårdaste träningspasset man hade kunnat göra. ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar