onsdag 25 juli 2012

Lite snabbt om laxen

Helgen har varit bra, vi har mest bara tagit det lugnt. Men igår kände jag rastlösheten komma krypande och då var jag tvungen att ta mig ut och springa. 5.5km på 21m51s vilket ger en kilometertid på 3m58s, riktigt härligt var det. Känns allt i kroppen idag. Igår fixade jag även med Carros cykel för förhoppningsvis sista gången på länge, så jag kan ge mig ut på den där cykelturen jag missade förra veckan. Jag ska bara sätta på däcket idag så får vi se sen. Vi ska även på bio ikväll, Batman går här i stan och för att det inte ska bli allt för stressigt med mat och sådant kanske jag kortar ner turen lite, men det kommer att komma en liten rapport på det också.
Jag läste precis en artikel på Svenska Dagbladets hemsida (länk) om hur näringsvärdena i lax har försämrats i samband med att mer lax odlas och blir matade med dåligt vegetabiliskt fett. Att hitta vildfångad lax i affären kan vara ett svårt uppdrag, speciellt om man vill ha de smidiga 4-packen med laxfilé. Det finns inte i särskilt många affärer (vad jag har sett) som har det, utan har då istället fått köpa en hel lax att tillaga. Men man får heller inte glömma att det finns mer fisk än lax också. Makrill är hur gott som helst, och innehåller mer omega-3 än lax till exempel. Några odlade makrillar har jag heller aldrig sett i affären. Anledningen till att lax odlas i så stor omfattning är för att vi människor konsumerar så pass mycket, men titta runt i fiskdisken innan ni automatiskt tar det smidiga 4-packet. Testa sill, makrill, tonfisk eller torsk eller något annat gott. Kolla gärna efter märket för hållbart fiske också när ni ändå håller på.

3 kommentarer:

  1. Berätta om cykelturen .. i ditt nästa inlägg ;) , vill veta allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha får se när jag har tid :P kan ju iallafall berätta att Kari i cykelaffären hitta en lös eker, så förhoppningsvis räcker det att dra fast den :P

      Radera
  2. Nu är kanske inte torsk det bästa alternativet till lax om man vill komma åt Omega3, men jag förstår hur du tänker. Makrill FTW!

    SvaraRadera