måndag 15 april 2013

Holland, studier och allt! (=42?)



Jag och Jahongir!

Jag kände att jag behövde skriva ett par rader här nu! Ett par landslagsläger har passerat, nästa helg är det sista uppladdningslägret inför EM! Nu är det fokus som specialinriktad träning som gäller. Jag var ju i Holland och tävlade för ett par veckor sen utan att ha berättat hur det gått! Kul historia: Tävlingen fick vi höra skulle vara i Amsterdam. När vi kom dit fick vi reda på att vi skulle bo i Utrecht som ligger utanför Amsterdam. Snart fick vi reda på vart tävlingshallen låg också: 15-20 minuters taxiresa rakt ut på landet till en mindre stad/samhälle som hette Houten! Så Amsterdam såg vi inte skymten av direkt. Men det var en rolig tävling och det kändes bra. Jag drog på mig en liten sträckning dagen innan vi skulle åka (Murphy's lag gäller ALLA), men det gick bra ändå, bara jag värmde upp ordentligt. Stämningen var på topp i laget och jag vägde in på 77.4kg har jag för mig, vilket var perfekt när jag skulle väga under 78kg. Mönstrena kändes bra, och min tränare Mimmi hade inga direkta synpunkter, förutom att jag var tvungen att fega lite i hoppen och ställningarna på grund av att mattan var så satans hal... men det var ju lika för alla. Lång historia kort så fick jag mig ett bildligt silver i tul! (Bara ettan som fick pokal) I finalen mötte jag en annan svensk – Jahongir från Jönköpingsklubben och den nuvarande svenska mästaren i grenen i fråga. Om man räknar flaggorna som domarna höll upp så var det riktigt lika, 3-2 till honom. Riktigt kul! Sedan var det sparring på schemat efter ett antal timmar. Jag fick gå tre matcher, sedan tog det stopp. Jag vann mina första två matcher, och förlora den tredje. Även sparringen kändes bra. Jag kände mig stark och snabb. En rond gick bra konditionsmässigt, men nu har jag tränat och tränar för att klara två ronder lika bra inför EM. Killen jag förlora mot var åtminstone ett huvud längre än mig, med ben långa som fyrtorn... kändes det som! Här i Sverige får jag aldrig möta folk som är längre än mig, och jag kunde verkligen inte ta mig förbi hans ben. Då vet jag min svaghet, och kan börja jobba därifrån! Han var även den första som någonsin gett mig näsblod på en tävling. Poängmässigt kändes det som vi låg ganska lika trots allt. Jag fick ut det jag ville av sparringen: Jag fick lite stryk, och jag gav lite mer stryk än vad jag fick! Må låta sjukt, men sånt är välbehövligt inför en tävling som EM. På kvällen gick vi ut och åt god och stark Thai-mat, sen var det bums i säng för mig! Vi skulle upp halv fem och åka direkt till flygplatsen då, så det blev inte särskilt mycket turistat, men Utrecht var ändå en väldigt fin stad, av det vi såg... sjuhelvetes massa cyklar fanns det där!

Jag gör en super-yop chagi-of-doom i ge-baek tul

En av flera cykelparkeringar vi såg!

Och en egopic direkt efter sparringen!
Alldeles blodig och äcklig ;)

Och studierna? Ja, det knallar på! Idag hade jag en salstenta. Min första skriftliga tenta på över tre år, och jag var riktigt nervös inför den! Tror ni det var lätt att somna i tid då? Med tanke på krånglet jag fick gå igenom för att få någon plats att skriva på så hoppas jag innerligt att jag slipper omtenta på den här... men det kändes rätt bra och godkänt ska jag väl komma upp i. Nu kan jag åtminstone jättemånga begrepp som inte ens kom upp på tentan. För övrigt så har jag klarat alla andra tentor hittills, med en omtenta (på nätet) och om jag tolkat resultaten rätt så borde fått VG i Näringsläran iallafall, men jag inväntar det slutliga betyget som tar ett par veckor till. Om allt går som det ska så har jag bara en inlämningsuppgift och en skriftlig tenta kvar, sen är jag färdig! Nästa termin läser jag antagligen ingenting, så jag kan fokusera på träning och så fram till VM i höst!
Men idag är det ingen vanlig dag heller! Min bror fyller gubbe, och jag ska på Eddie Izzard med min sambo! Okej, gubbe är väl en överdrift, men kan man jävlas med sin bror så ska man har jag hört. 25 år är ju ingen ålder egentligen ;) Och med sambo så menar jag inte min flickvän (som jag inte har), utan min kompis Nemo som bor hos mig just nu. För övrigt ska jag vara vaken i drygt 24 timmar idag, eftersom efter Eddie Izzard bär det direkt av till jobbet för ett nattpass! Eller ja, jag lyckades faktiskt blunda en välbehövlig timme efter tentan... jag är ju hälsan själv! ;)

Simply - Fuck yeah!


Peace!
Och lite extra peace till alla er som förstod referensen i titeln!


1 kommentar:

  1. Tack för att du delar med dig J.
    Kul att läsa !! :)

    SvaraRadera