tisdag 3 september 2013

Jag lever!


Så vad har jag att säga om tillvaron då? Förra gången jag skrev var innan EM och det skulle ju komma ett inlägg om hur det hade gått. Vi kan börja där.
Det är ju inte längre några nyheter vad som hände under EM så det kommer inte bli någon längre utläggning om det. Tävlingen i sig var väldigt bra och höll tidsplanen imponerande bra, förutom på söndagen då laggrenarna utfördes. Det var bra mat, bra information och allting flöt på riktigt smidigt måste jag säga. På lördagen då jag tävlade individuellt blev det inga medaljer för mig. Jag har försökt ta med mig så mycket som möjligt från den tävlingen för att ta lärdom. I mönster är det svårt, förutom att jag känner till de misstag jag gjorde i de specifika mönstren jag fick göra. I sparring var det rätt lätt att säga vad som var fel – jag behöver bli mer aggressiv. Jag är alldeles för snäll och försöker vänta in min motståndade, och på den här nivån är det helt fel taktik. På den här nivån har man inte råd att ge sin motståndare något andrum. Så jag har en del att jobba med! De testade många nya regler det här mästerskapet vilket betydde nya rutiner, nya taktiker och nya misstag. Missförstå mig rätt, jag skyller inte på någonting, det var ju lika för alla. Den 23-27 oktober är det VM i Benidorm, spanien. Förhoppningsvis kommer reglerna vara mer etablerade och många barnsjukdomar fixade. Men på söndagen däremot fick jag komma hem med två bronsmedaljer. En från lagsparringen och en från lag-spec. Spec är här en förkortning för speciella tekniker, där man ska hoppa högt och sparka på planka typ. Det är fem olika hoppsparkar och varje person i laget tar varsin. Jag skulle hoppa över en ribba på 140cm och sparka en sidspark, vilket gick bra! Vi fick chans att göra omhopp för att kunna ta guldet, och då blev min teknik framlottad igen. Denna gången skulle jag hoppa över 150cm, det gick inte lika bra. Vilket var riktigt retligt för mig, då jag hade klarade det på World Cup i Brighton förra året (fast då råkade jag även sparka i ställningen istället för plankan..). Efter ett gäng omhopp så fick vi iallafall nöja oss med ett brons!


Mitt hopp på 140cm!
Foto av familjen Olofsson

Efter EM kände jag att jag ville komma från media, internet och liknande. TV har jag inte kollat på i någon större utsträckning sen i januari, och inget alls sen påsk faktiskt. Jag har inte haft en enda irriterande reklamjingel på hjärnan på flera månader! Jag sorterade bort kvällspressen som källa till nyheter, och radio har jag aldrig direkt lyssnat på. På internet så har jag funnits tillgänglig men inte särskilt aktiv på både Facebook och Twitter. De flesta kost/hälso-bloggar upprepar sig och alla har återuppfunnit hjulet (liksom jag håller på med nu). Kostdebatterna i sommar har bara vart löjliga, och de svenska tidningarna har mest bara rapporterat skräp om man jämför med de riktiga nyheterna. Men det kan inte vara lätt att skriva kvalitetsnyheter när den mesta journalistiken görs på Twitter...
Och om någon undrar varför jag anser kostdebatten (liksom de flesta andra debatter) har blivit löjliga är för att de verkar följa samma mönster: Argumenten upprepas, motbevisas (oftast från en gammal studie), bevisas igen (oftast från en ny metaanalys gjord på ännu äldre studier) och upprepas än en gång så att man aldrig kommer någon vart tills det snart glöms bort av media och ersätts av andra, men liknande ämnen och cykeln kan återupprepas. Alla är experter idag och ger sitt utlåtande från sitt perspektiv, och sitt perspektiv endast. För dem kan en fråga vara bra eller dålig – svart eller vitt. Och detta är sanning, tills nästa expert skriver om samma fråga från ett annat perspektiv och den första glöms långsamt bort. När ett antal experter från respektive sida har ändrat barometern fram och tillbaka ett par gånger är det inte konstigt att folk inte vet vad dom ska tro. Ingen verkar kunna greppa någon form av helhetsbild av situationer och hänger upp sig på detaljer som inte spelar någon om man tar med den fjärde expertens perspektiv, från den sjunde expertens scenario.
Med detta sagt vill jag trycka på något som jag tryckt på förut: Läs själv, så mycket du kan och försök forma en egen helhetsbild. Ifrågasätt sanningshalten i det som sägs och fråga varför de tar det ställningstagande de gör. Det är väldigt få frågor som är svart eller vitt. Kollar du på en situation från flera perspektiv kommer du få en mer sann helhetsbild än de som bara kan räkna med aspekt i taget.
Vad har jag gjort i sommar då, som vart så kul? Det har inte blivit så mycket träning i den vanliga formen. Jag har mest lekt och vart utomhus, så mycket jag (och mina kompisar) orkat. Det har vart alldeles underbart väder hela sommaren! Det har campats, och paddlats. Jag har klättrat i träd, kastat boll, lekt datten och sen hoppade vi på stenar för att ta oss över Tidan (ån som mynnar ut i Vänern i Mariestad). Kul nästan jämt helt enkelt! På så sätt har jag hållit styrkan uppe hela sommaren och vikten ligger bra till. Däremot är konditionen helt åt helvete, men är på en stadig väg tillbaka nu.
Det är inte som morsan som genomförde sitt första medeldistans-triathlon i helgen! Där kan vi snacka kondition och uthållighet. Det var SM på Tjörn, och hon kom femma i sin klass. I simningen var hon snabbast och på cykel tredje snabbast. Stort grattis och jag är stolt över henne! :)
Och så får jag ju inte glömma att säga att jag fick VG (högsta betyget) i båda kurserna jag läste i våras! ”Näringslära Grund” och ”kropp, näring och hälsa”. Nu till hösten har jag inte sökt några kurser, det kommer vara rätt körigt ändå med VM, SM och sen troligtvis avsluta terminen med att försöka gradera mig till 2 Dan (det andra svarta bältet).
Peace!
Klockan är fyra på morgonen en bit från vår campingplats
på vår första tur.

Vårt paddeläventyr! vi sov på ön långt där borta i horisonten..
Det gör vi inte om!


Resultatet av att va ute en hel dag i solen med bandana :)


1 kommentar:

  1. KUL med lite nytt att läsa !!
    Och Tack <3
    Stort Lycka till i HÖST med alla aktiviteter , hoppas jag kan komma o heja på ett par av dom iaf.

    SvaraRadera