fredag 22 februari 2013

Busy månad

Jag vet att jag har legat på latsidan här på bloggen, men ute i verkligheten har det inte blivit många lugna stunder, och då måste något prioriteras bort. Jag är inflyttad i storstan Skövde nu! Har kunnat promenera till jobbet varje dag den här veckan, vilket tar ganska exakt lika lång tid som att ta bilen från Mariestad. Men det är så mycket skönare att promenera, jag brukar inte gå ut frivilligt på vintern annars. Så mycket till viking är jag! … Å andra sidan har jag alltid sett mig mer som pirat än viking, jag har ju min dödskalle-tatuering som bevis! Jag har även fyllt år, vart på kurs i Västerås, pluggat och tränat såklart. Den här veckan har jag anammat lite nya träningsrutiner, iochmed flytten, men jag är fortfarande i Mariestad två gånger i veckan. Det är ju alldeles för trevligt i klubben för att kunna lämna den!
Jag lovade ju att jag skulle skriva ett par rader om min kurslitteratur. Jag har hittills bara läst ett par (stora) kapitel i två av böckerna: Näringslära för högskolan och Näring och hälsa. Den förstnämnda boken är riktigt bra – den innehåller mycket fakta och det finns referenser till det mesta. Men det glider in en och annan ”groda” ibland. Referenserna till dessa grodor har alltid varit SNR (Svenska Näringsrekommendationer) eller NNR (Nordiska Näringsrekommendationer), jag ska dra ett exempel. Det står att en bidragande effekt till åderförkalkning är härsknat fett …(och så står massvis om åderförkalkning)…, i ett annat kapitel står det att triglycerider (tre fettsyror som sitter ihop med en glycerolmolekyl) med fleromättade fettsyror i härsknar oftare eftersom fleromättat fett är en så pass ostabil molekyl, till skillnad från mättat fett som är väldigt stabil. Okej, det är sakligt, och det finns bra referenser. Sedan kommer det ändå textrader med liknande: ”… men man ska ändå vara försiktig med det mättade fettet eftersom…” ja ni kan det där.  Med just SNR 2005 eller NNR 2004 som referens. Det finns ett par liknande, men hittills inte många i den här boken. Den andra boken, näring och hälsa, känns inte riktigt lika seriös, men den är ganska bra för att hjälpa mig att förstå den första boken. Jag har lätt för att förstå, men alla namn på allt har svårt för att fastna! Än så länge går studierna bra i alla fall. Det är väldigt intressant tycker jag.
Som jag skrev så har jag flyttat nu också. Tänkte att det skulle vara en rolig grej att inte titta på lägenheten först, och det var det! Lägenheten var visst på markplan, vilket jag aldrig kunnat tänka mig innan. Istället, ser jag nu fram emot sommaren eftersom jag tror att det kommer bli grönt och fint på min lilla uteplats då. Förra veckan gav jag det ett försök att borra i de stenhårda väggarna, men kom bara in en centimeter typ innan det tog tvärstopp. Kändes som armeringsjärn ungefär. Men idag, äntligen, gav jag mig på det igen! Den här gången med rätt sorts borr, och då var det ju inte ens svårt. Nu är äntligen bokhyllan förankrad i väggen och högtalarna är uppe på väggarna, så det är två lådor man kan tömda nu! Imorgon ska ett par hyllor upp tror jag, får se hur mycket ork jag har. Brukar vara rätt körd efter sista natten på en nattvecka eftersom det är då jag ställer tillbaka dygnet också, vilket brukar resultera i någonstans mellan 4-5 timmars sömn. Om jag inte ”råkar” stänga av alarmet då såklart.
Och två saker till bara! Har ni inte läst Jonas Coltings senaste blogginlägg om svenska dietister, så gör det! Länkar till: Del 1, Del 2 och Del 3. Helt underbart skrivet, och jag hoppas verkligen att det väcks debatt. Den andra saken är mer ett konstaterande: Kvällspressen slutar aldrig att underhålla! FET MAT GER DIG LCHF-CANCER! Underbar rubrik, för en skämttidning. Olyckligtvis finns det folk som fortfarande tar Aftonbladet på allvar. Jag tänker inte skriva något om det, jag tycker rubriken talar för sig själv, plus att ett flertal andra bloggare har uttalat sig mycket bättre än vad jag skulle kunna göra om det.
Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar